
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication
The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities, Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 6139001, Israel
Tel. 972-3-6405144; Email: presstau@tauex.tau.ac.il

Head of the Institute: Prof. Raanan Rein 
Founder of the Institute: Shalom Rosenfeld
First editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

What’s in Kesher 52? Pictures and War / Gideon Kouts	 3

Fake News at the Inception of Hebrew Journalism:  
Selected Examples / Gideon Kouts	 4

“A Word with Our Writers”: The Problem of Fake News in Foreign  
Reportage of the Newspaper Hatsefira, 1874 / Zef Segal 	 15

Hanukka, Its Heroes, and Its Festivities in Eliezer Ben-Yehuda’s Newspapers  
/ David Lavi	 21

Keter Torah Hame’asef: An Emulation of the Journal Ha-Me’asef by  
an Unknown Author / Moshe Pelli	 34

Avigdor Hameiri and the Shaping of Popular Media in Mandatory Palestine  
in the 1920S / Ouzi Elyada	 39

“The Modern Matchmaker”—Yosef Lieber’s Hebrew Matchmaking  
Revolution / Orit Yaal 	 49

Hamashkif—History of a Revisionist Newspaper / Ofira Gruweis-Kovalsky 	 63

Haredi (Ultra-Orthodox) Society and the State of Israel in Its First Decade,  
as Reflected in the Haredi Press / Menachem Keren-Kratz	 74

“Who’s Going To Investigate The Fiasco That’s Called Rabinowitz?”—
Propaganda And Messages In The Electoral Reversal In Tel Aviv, 1974  
/ Eran Eldar	 92

Does the Israeli Public Really Want to Know about Its Leaders’  
State of Health? / Dana Raviv And Yehiel Limor	 102

Crime Reportage in Israel’s Daily Newspapers / Alina Korn	 111

“Making History”—Podcast Consumption Patterns in Israel / Tal Laor	 124

Research Reports 	 135 

Book Reviews	 142

The Contributors to this Issue	 154

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Meir Chazan  
Prof. Yaacov Shavit 
Prof. Yosef Gorny  
Dr. Mordecai Naor  
Dr. Orly Tsarfaty  
Dr. Baruch Leshem  
Prof. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Dafna Bareket and Nurit Karshon

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

English Section
Naftali Greenwood

English Copy Editor 
Beryl Belsky

Graphic Editors
Michal Semo-Kovetz 
and Yael Bieber

Cover Design 
Michal Semo-Kovetz

Cover Illustration
Judith Eyal

Print 
Elinir Printing

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45; R.O.W: €40 
Please contact us by mail: 
presstau@tauex.tau.ac.il

CONTENTSNo. 52, Winter 2019



קשר מס' 52, חורף 2019

2e

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published 
twice yearly by The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, 
and influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word to 
presstau@tauex.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 

WHAT’S IN KESHER 52?

PICTURES AND WAR
The old journalistic canard has been revived in the fashionable 
term “fake news,” with the kind assistance of U.S. President 
Donald Trump and his aides, as well as various other leaders 
and players—mainly politicians—around the world. Many 
well-intentioned and less-well-intentioned souls have pondered 
this phenomenon and offered torrents of advice on how to 
surmount it. As usual, the finger of accusation is pointed at the 
media, even though from a  historical perspective politicians 
have  been viewed as responsible for disseminating fake news.. 
Undoubtedly, powerful media play a political game of their 
own, as in the famous anecdote about the influential publisher of 
the New York Journal, William Randolph Hearst. In 1897—so 
the story goes—Hearst told his illustrator, Frederic Remington, 
whom he had sent to Cuba to report on a rebellion there and 
Spain’s war preparations to counter it, and who complained 
that all was quiet and no such preparations were in evidence: 
“You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.” Thus, Hearst 
reinforced the myth of the yellow press lord who spreads lies 
and spins worldwide conspiracies in pursuit of the holy grail of 
circulation. Today, with the evolution of new communication 
technologies and social networks, responsibility has seemingly 
been removed from the hands of those who control the media 
and transferred to the individual and “friends.” Conversely, the 
accountability of the  “internet giants” is emphasized. Some 
claim, with a measure of justice, that rumors, conspiracy theories, 
and fake news come about when the public lacks information. 
Others say, also with a measure of justice, that they emerge 
precisely when the public has too much information. Defining 
“fake” in media, of course, is difficult, just as it is to define 
“truth” there. The fashion of relativism and “post-truth,” placing 

the “story” exclusively at the center of journalistic practice, 
and its reception at the expense of “facts,” makes it hard to 
tackle this old-new phenomenon. 

In several articles of this edition of Kesher, we begin a 
historical debate on this issue, to be continued in ensuing 
editions, using examples of how the forebears of the Hebrew 
press contended with the broad domain of fake news. In this 
context, Gideon Kouts offers cases from the days of HaMaggid, 
HaLevanon, and HaMelits in the second half of the nineteenth 
century, and concludes by documenting the attitude of the 
journalist and propagandist Nahum Sokolow toward the fake 
news phenomenon in the first half of the twentieth century. Zef 
Segal discusses how the newspaper HaTsefira coped with the 
problem of the credibility of writers in faraway places. Moshe 
Pelli calls attention to a hitherto unknown periodical called 
Me’asef, dating back to the second decade of the nineteenth 
century, which mimicked the original HaMe’asef that Moses 
Mendelssohn’s successors had published. David Lavi analyzes 
the use made by Eliezer Ben-Yehuda’s newspapers of the festival 
and heroes of Hanukka. Ouzi Elyada describes the role of the 
author and journalist Avigdor Hameiri in shaping the popular 
media in the Yishuv of the 1920s, and the connections between 
the press and the medium of satirical cabaret. Orit Yaal writes 
about matchmaking columns in the press of 1930s’ Mandatory 
Palestine. Ofira Gruweis-Kovalsky relates the history of the 
Revisionist organ HaMashkif. Menachem Keren-Kratz recalls 
how the State of Israel looked at its first decade through the 
lens of the haredi (ultra-Orthodox) press. Eran Eldar deals with 
propaganda in the 1973 Tel Aviv municipal election campaign. 
Dana Raviv and Yehiel Limor ask whether and what the Israeli 



קשר מס' 52, חורף 2019

3e

FAKE NEWS AT THE INCEPTION OF HEBREW JOURNALISM: 
SELECTED EXAMPLES/ Gideon Kouts
Nineteenth-century European Jewish society and its media 
navigated uncertain and often hostile waters as they transitioned 
from the suffocating but protective confines of tradition to the 
modern world. The confrontations that ensued between these 
trends created (according to Marc Bloch) “a helpful culture” for 
fake news—making this phenomenon in Hebrew journalism as 
old as the genre itself. Thus, amid turbulent internal political and 
ideological disputes in Jewish societies, publishers and editors 
disseminated falsehoods and half-truths in defense of sanctified 
interests and in pursuit of professional and business rivalries.

The main case studies in this article are two early Hebrew-
language newspapers from the 1860s, HaLevanon and HaMagid, 
and their respective editors. Being a local correspondent for 
one of them conferred a social status that compensated for 
poor remuneration. Desperate to be published, some resorted 
to sensationalism or recycled old stories with an occasional 
retouching of details, all in the highest literary style they could 
muster in the holy tongue that was then being regenerated. 
Stories of miracles, some purely fraudulent, were an inseparable 
part of the evolving  popular press in Europe, and therefore of 
the Jewish and Hebrew press as well, especially where they 
also carried a moral that reinforced the paper’s ideological or 
theological position.

The great tussle between these vehicles, actually originating 
in personal interests, was manifested in accusations of malicious 
lying and/or criminal business practices, bogus letters to the 
editor, and possibly, the invention of a fake foreign-affairs 

correspondent. It even led to genre innovations in the Hebrew 
press, such as one paper’s virtual prosecution and conviction 
of another’s editor for alleged false reportage.

The early Hebrew-language newspapers lacked the clout of 
their gentile counterparts. They appeared in a “dead language.” 
Outside of parochial Jewish topics, they carried terse second-
hand content at best. Their principal mission, in their own eyes, 
was not to report information but to connect Jews around the 
diaspora and advise them on Jewish matters. Fearful of angering 
people in high places, they augmented official censorship by 
censoring themselves—itself a form of fake news. A newspaper’s 
impact depends on a large readership and powerful sources; 
the Hebrew newspapers had neither.

As a consequence of the foregoing, Nahum Sokolow, a 
founding father of the Hebrew press but also a Zionist functionary 
and the Zionist Movement’s first “professional” propagandist, 
addressed himself to the eternal debate over whether press 
“freedom” can be squared with press “responsibility”—and 
favored the latter. He prescribed the creation of a “guided” press 
that would serve the needs of the Jewish people and the Zionist 
movement. Events in the Land of Israel, he believed, should be 
covered without the “fake democracy” and sensationalism that 
typified reportage in the Yiddish press, which he equated with 
falsehood. The dissemination of an official “truth” that ignores 
undesired topics such as riots, scandals, and agitation in the Land 
of Israel—a classic demand in the history of government–press 
relations—is itself a form of fake news, of course. Sokolow’s 

public want to know about their leaders’ health. Alina Korn 
examines crime reportage in Israel’s “quality” and “popular” 
press. Tal Laor discusses consumption patterns of podcasts in 
Israel by using “Making History,” the country’s most listened-to 
podcast, as a case study. The regular sections follow, as usual.

Due to structural changes at Tel Aviv University, the 
Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media 
and Communication, publisher of Kesher, has been annexed to 
the S. Daniel Abraham Center for International and Regional 
Studies. The head of the Center, Professor Raanan Rein, will 
also direct the Shalom Rosenfeld Institute. We offer him a warm 
welcome. In his capacity as Vice President of the university, 
a member of the scientific board of Kesher, and an erstwhile 
senior media person, he has known how to give the Institute 

and its journal the support they need, as well as useful advice 
that he can now apply in order to ensure the continuation and 
strengthening of this Jewish enterprise in the academic world. 
We express our warm gratitude to Professor Meir Chazan, who 
is winding up his term as head of the Institute. During his years 
of service, he kept the Institute functioning successfully, assured 
the regular appearance of the journal, and initiated conferences 
and workshops. Like his predecessors, he is not leaving Kesher, 
of course; we expect to continue benefiting from his input.

Finally, dear readers, we look forward to meeting you again 
when the summer issue comes out.

Wishing you an enjoyable and useful read, 
The Editors



קשר מס' 52, חורף 2019

attitude found expression in the State of Israel through the 
“response committee,” which represented all the country’s 
daily newspapers in steering and coordinating the responses 
of the Hebrew press in everything pertaining to Zionist policy, 
and its successor, the now-defunct “editors’ committee.” Thus, 

the official function of “national responsibility,” freed from 
considerations of truth and falsehood, left its imprint on the 
Israeli press as it oscillated between reliable information and 
fake news.

“A WORD WITH OUR WRITERS”: THE PROBLEM OF FAKE NEWS 
IN FOREIGN REPORTAGE OF THE NEWSPAPER HATSEFIRA, 1874  
/ Zef Segal 
On December 16, 1874, Chaim Zelig Slonimski, the founder 
and editor of HaTsefira, concluded volume 23 of the newspaper 
with a harsh and critical letter which he addressed not to readers 
but to his writers. The seemingly innocuous title that he attached 
to the letter, “A Word with Our Writers,” did not attest to the 
rage and frustration that appeared in the following paragraphs. 
The letter was directed against the newspaper’s reporters from 
distant Jewish communities who had taken advantage of his 
public stage to spread fake news. 

Slonimski’s outburst followed the publication of three news 
items in the period October–December 1874, which had received 
critical responses from readers due to their allegedly biased, if 
not falsified, accounts of current events—a style of reportage 
far different from the objective and scientific journalism that 
Slonimski advocated. By examining the institutional and cultural 
background of the newspaper, the three false reports, and 
Slonimski’s letter, fake news is found to have been unavoidable 
despite Slonimski’s good intentions.

HANUKKA, ITS HEROES, AND ITS FESTIVITIES IN ELIEZER  
BEN-YEHUDA’S NEWSPAPERS / David Lavi
Eliezer Ben-Yehuda’s newspapers, HaZvi and HaOr, played a 
meaningful role in reconstructing renascent Hebrew culture. 
They emphasized a secular-national perspective on the Jewish 
festivals, including Hanukka. This festival was portrayed as 
one of national liberation, relying selectively on Jewish sources 
demonstrating that the Hasmonaeans’ struggle freed the Jews 
from the yoke of Greek rule in the Land of Israel. In line with 
this approach, the religious narrative of Hanukka, centering 
on the miracle of the cruse of oil and the rededication of the 
Temple, was muted.

Ben-Yehuda defined the Hasmonaeans as “wonderful, 
holy national heroes.” Accordingly, the words Hanukka, 
Hasmonaeans, Matityahu, Modi’im, Judah Maccabi, and 
Jonathan were thought to be “sacred” and revered in the new 
cultural order. Ben-Yehuda—who went to great lengths to 
stir public affection for this festival—judged Hanukka to be 
“the festival that has become the most beloved among us in 

recent years.” He portrayed its heroes as sources of consolation 
for the terrible paucity of Jewish heroism in the modern era. 
Consequently, his newspapers wished not only to report the 
news but to inculcate positive sentiment for the holiday among 
readers, manifested in admiration for the heroes of antiquity and 
delight in the festive atmosphere of the holiday’s resurgent form.

Schoolchildren and preschoolers were central in the meaningful 
national ritual that evolved on the basis of Hanukka, one that 
brought together local celebratory traditions, performances, and 
plays that included elements harvested from the symbols and 
lore of the festival. The content of those modern events reflected 
the shift of emphasis from the theological plane to the national 
one, as Ben-Yehuda engineered it—a transition that his press 
dealt with comprehensively. Thus, reportage about Hanukka 
events was perceived more as coverage of real happenings than 
an attempt to advocate for a new national agenda.

4e



קשר מס' 52, חורף 2019

KETER TORAH HAME’ASEF: AN EMULATION OF THE JOURNAL 
HA-ME’ASEF BY AN UNKNOWN AUTHOR / Moshe Pelli
The first Hebrew journal of the Berlin Haskalah, HaMe’asef 
(1783/4–1811), continued to influence the Haskalah and the 
Maskilim beyond its time and place. 

After the original journal met its demise, some Maskilim 
attempted to emulate it and to write—sometimes even to 
publish—a periodical similar in image and style, and even 
in title. One such attempt was made in 1815–1816 and in 
1817 in Coevorden, a small town in Holland, by an aspiring 
Maskil, Meier de Wulft. The periodical, titled Keter Torah 
Hame’asef, which I found at Amsterdam’s Rosenthaliana Library 
in manuscript form, was never published. Several years ago, I 
wrote about the first two volumes (1815–1816). A third volume, 
for 1817, was found subsequently and is the subject of the 
current article. Here I analyze the variety of literary genres and 
forms that appear in the manuscript, including poems, stories, 
epigrams, riddles, prayers, and letters, and assess their literary 
merit. I also attempt to reconstruct the literary personality 
behind those writings, basing myself on Wulft’s knowledge of 

traditional Jewish texts and his acquaintance with German and 
classical literature. Then I deal with the question of whether the 
manuscript was written for publication or for a closet writer’s 
personal satisfaction. The texts do appear to address the reader; 
thus, one may assume they were intended at least to be read 
by, or to, an audience, as was the practice at meetings of the 
Amsterdam society of the Maskilim, To’elet. Finally, I compare 
this periodical-like manuscript with the original HaMe’asef, 
only to conclude that it was a far cry from the original. 

Nevertheless, what is impressive about Wulft’s HaMe’asef 
is the impact of the German Haskalah on an unknown, aspiring 
Maskil in a remote locality in Europe after the original HaMe’asef 
had ceased publication. The manuscript sheds light on the desire 
of this young Maskil to write in Hebrew while experimenting 
with various literary genres. The texts reveal some information 
about the author, his community, and its social, cultural, and 
religious milieu.

AVIGDOR HAMEIRI AND THE SHAPING OF POPULAR MEDIA IN 
MANDATORY PALESTINE IN THE 1920S / Ouzi Elyada
This article deals with the work of the Hebrew poet, author, 
and publicist Avigdor Hameiri, who was a central figure in 
shaping the Hebrew popular press in Mandatory Palestine 
from the 1920s onward. Hameirim, whose mother tongue was 
Hungarian, immigrated to Palestine in 1921. He believed that 
a popular press of a spectacular and enteraining nature could 
be used to attract the Jewish masses in Mandatory Palestine to 
Hebrew culture and literature, on the one hand, and to Western 
and Central European literature, on the other. The popular style 
allowed him to tackle social, economic, and local political issues 
in a politically and ideologically clear and inquisitive manner 
and to take a critical point of view toward the powers that be. 

Hameiri established two independent periodicals: Lev Hadash 
(New Heart) in the early 1920s, and HaMahar (Tomorrow), at 
the end of that decade. He financed the latter vehicle by means 
of HaKumkum, a satirical cabaret he established, and the journal 
and the cabaret were related in content and style. For several 
months in 1925, Hameiri managed, in between the two journals, 
to edit HaMizrah (The East), the first photographic Hebrew 

periodical in the country, which also typically approached 
the news from the standpoint of entertainment and spectacle.

Hameiri was politically involved in the press. He published 
articles in the Revisionist newspaper HaTsafon (The North), 
but devoted much of the 1920s and early 1930s to extensive 
journalistic activity at the sensationalistic Revisionist mass 
newspaper Doar HaYom (Daily Mail). Initially, he edited its 
literary supplement, through which he disseminated Hungarian 
and Central European literature among Hebrew readers in 
Mandatory Palestine; afterward, he edited the paper’s culture 
and entertainment column. Hameiri continued to write for this 
paper in the 1930s and was even dispatched to cover events 
abroad. He also published his short stories there. Concurrently, 
he was active in other popular formats. His novel Hashiga’on 
haGadol (The Great Madness) became the first great bestseller 
in the history of Hebrew publishing in 1930. Additionally, he 
helped Shlomo Ben-Israel and David Tidhar to distribute the 
popular HaBalash (The Detective) pamphlets, which were 
published in thousands of copies.

5e



קשר מס' 52, חורף 2019

“THE MODERN MATCHMAKER”—YOSEF LIEBER’S HEBREW 
MATCHMAKING REVOLUTION / Orit Yaal 
The first half of the twentieth century saw a transition from 
the traditional Jewish world to a life of progress. Thus, the 
age-old institution of matchmaking also needed a makeover. 
This article tracks the revolution that turned traditional Jewish 
matchmaking in the Land of Israel into a modern enterprise 
run by means of mass media.

The nexus of the modern era, the new country, and the 
large number of customers seemingly deprived the traditional 
personal matchmaker of their relevance. Instead, for people to 
find their match, a large pool of candidates and frequent get-
togethers were needed. In the 1930s, the matchmaker Yosef 
Lieber inaugurated a Lonely Hearts column in the Hebrew press, 
called “Find Your Match.”  Lieber—or, as he called himself, “the 
Modern Matchmaker”—upgraded traditional matchmaking in a 
manner tailored to the conditions of time and place, combining 
matchmaking with mass communication and advertising. Lieber 
had lists of hundreds of names and used mass media, mainly 
his column, to advertise his wares. He also used the media to 
generate additional traffic. Indeed, his home/office bustled with 
clients, and generations of satisfied customers recommended 
him as their children’s matchmaker, too.

Lieber was neither the first nor the only matchmaker 
in Mandate Palestine. He was, however, the most adept at 
adapting to the new modern era in which he lived. Apart from 
his clear-headed perspective, three other qualities were needed 
to transform his insight into action: an appropriate personality, 
effective partners, and a marketing platform. Lieber had just the 
right personality for the job: he was an extrovert who loved to 

market and advertise his business; he had two loyal partners, 
the Jerusalem matchmaker Moshe and his wife, Bronia Lieber, 
a matchmaker in her own right; and he had a good commercial 
sense in that he realized a new era of communication and 
advertising was at hand, and understood its inherent advantages. 
He seems to have believed in the notion that there is neither 
good nor bad advertising; all advertising is advertising 

Lieber’s “modern matchmaker” method was well suited to 
the contemporary era, the atmosphere, and the conditions that 
existed in the country at the time. It had the advantage of enabling 
individuals without families to find spouses; it brought new 
criteria into the formation of marital relations; it allowed the 
search to take place anonymously; and it reached a very large 
potential population by using mass media. Its main drawbacks 
were that it was less personal, intimate, and accurate than the 
old way. Nevertheless, thanks to this revolution, couples from 
different places around the country were able to meet each 
other, while those from different countries and of different 
ethnicities could get acquainted. Lieber disseminated new 
criteria for the spouse-hunt and enabled people who struggled 
to form relationships to accomplish this successfully and quite 
easily. The change that Lieber brought about resembles, in its 
significance, processes that have taken place in the field with the 
transition from the modern era to the postmodern digital age, in 
which a mathematical algorithm does the matchmaker’s work. 
To bring about such an upheaval, it takes a person of vision 
who could put his finger on the needs of time and place—and 
Yosef Lieber was such a man.

HAMASHKIF—HISTORY OF A REVISIONIST NEWSPAPER  
/ Ofira Gruweis-Kovalsky 
The Revisionist movement published an impressive range 
of newspapers in various languages throughout the Jewish 
world, and particularly in the Land of Israel. Numerous writers 
were employed and, contrary to common perception, many 
were members of Revisionist organizations. By 1948, the 
Revisionist movement in Mandate Palestine had published 
roughly 204 newspapers, mostly in one issue only and a few 
of them regularly, for several months. There were two main 
reasons for the proliferation of nonrecurrent publishing in 

Mandate Palestine: lack of funds and harassment by the British 
Mandate authorities. Internal processes, however, also seem to 
have been involved in the closure and opening of Revisionist 
newspapers. HaMashkif was the longest-lasting one. This 
daily made its debut in late 1938, even though the movement 
already had a daily newspaper, HaYarden. The article relates 
the history of HaMashkif, which appeared in Palestine almost 
every weekday until 1949—sometimes under a different name 
when the Mandate authorities shut it down—making it unique 

6e



קשר מס' 52, חורף 2019

among Revisionist newspapers. I focus on the reasons for the 
establishment of this paper, which also pertain to its precursor, 
HaYarden; its editors, the role of Jabotinsky, its day-to-day 

operation, the period following World War II, and the causes 
of its discontinuation.

HAREDI (ULTRA-ORTHODOX) SOCIETY AND THE STATE OF 
ISRAEL IN ITS FIRST DECADE, AS REFLECTED IN THE HAREDI 
PRESS / Menachem Keren-Kratz
For thousands of years, Jews in the Diaspora prayed three times 
a day for their return to Zion. In 1917, following the Balfour 
Declaration, this abstract desire began to acquire realistic shape. 
At one of its international conferences in 1937, Agudat Israel, 
the global haredi (ultra-Orthodox) movement, discussed the 
idea of establishing a Jewish state alongside an Arab one. Ten 
years later, in November 29, 1947, following the Holocaust, 
the United Nations General Assembly approved the Palestine 
partition plan, thereby recognizing the Jewish people’s right 
to its own state. Despite all the time that had passed, however, 
haredi society seemed totally unprepared for the establishment 
of the State of Israel when it actually happened in May 1948.

Haredi society conforms to the Halakha, the corpus of Jewish 
religious laws. The Halakha is the outcome of a continuous 
scholarly debate on various religious issues that has developed 
over millennia on the basis of previous halakhic rulings. Since 
no modern Jewish state had ever existed before, there were 
neither precedents nor halakhic rulings that could be applied 
to this new situation.

Consequently, although each haredi group tolerated 
differences vis-à-vis others in regard to many halakhic issues 
on the grounds of long-lasting tradition, this was not the case 
where Zionism, and later the State of Israel, were concerned. 
Radical groups sought to thwart the advent of Jewish sovereignty 
and, once it became a fact, to disregard it. The mainstream 
haredi movement, Agudat Israel, endorsed the new state, and 
its leaders signed the Declaration of Independence and took 
part in its first governments. The more progressive haredi 
groups demonstrated an even greater interest in helping the 
state attain its goals. They encouraged their youth to join the 
Israel Defense Forces and to build new settlements; they also 

urged haredi businesspeople to set up factories and enterprises 
and promoted workforce participation among ultra-Orthodox 
rank and file. Each faction published its own newspaper, in 
which it presented its ideology vis-à-vis the State of Israel and 
attacked that of other haredi groupings.

By perusing the pages of these newspapers throughout 
Israel’s first decade, I discover the issues on which these groups 
agreed and disagreed. I find, for example, that while one group 
ignored or even condemned the official celebrations of Israel’s 
Independence Day, another rejoiced along with the majority of 
Israelis. However, all haredi groups criticized the government’s 
decision to revise the procedure that women had to follow in 
order to obtain an exemption from army service.

I divide the ten-year period from 1948 to 1958 in accordance 
with dominant attitudes toward the State of Israel in the haredi 
press. The establishment of Israel and the War of Independence 
in 1948 marked the time when most Haredim were totally 
committed to the new state and its victory. The 1949–1952 
subperiod was one of optimism, haredi leaders believing that 
by serving in the government not only could they promote their 
own interests but they could also make the state “more Jewish.” 
When they discovered that the secular majority would not let 
the religious minority dictate the state’s quotidian ways, the 
haredi parties left the government. The years 1953–1956 were 
a time of disillusionment as haredi society reflected on its role 
in a primarily secular and Zionist state. In the last subperiod, 
1957–1958, the accumulated frustration finally boiled over. As 
Israel prepared to celebrate its first decade of independence, 
tens of thousands of Haredim from all groups demonstrated 
against the Jerusalem municipality’s decision to build a public 
swimming pool.

7e



קשר מס' 52, חורף 2019

“WHO’S GOING TO INVESTIGATE THE FIASCO THAT’S CALLED 
RABINOWITZ?”—PROPAGANDA AND MESSAGES IN THE 
ELECTORAL REVERSAL IN TEL AVIV, 1974 / Eran Eldar
In the eighth Knesset elections, held on December 31, 1973, the 
ruling Labor Alignment, headed by Golda Meir, lost much of 
its strength but remained the largest in the parliament and the 
main governing force. Municipal elections also took place in 
late 1973. Although the old method for polling was used, the 
elections took on a personal aspect that preceded by four years 
the direct election law of 1978. This article examines the election 
propaganda of the two candidates for the mayoralty of Tel Aviv: 
Yehoshua Rabinowitz, the incumbent mayor representing the 
Labor Alignment, aged 63 in the election year, and Shlomo Lahat, 
47, an experienced military man, a colonel in the reserves, and 
former head of the Personnel Division of the Israel Defense 
Forces, representing the Likud. The election propaganda of both 
candidates was different in style from the familiar model of that 
time in that it was more personal. It combined the especially 

aggressive election propaganda that the Likud favored with 
personal propaganda in which the differences between Lahat 
and Rabinowitz were accented. Rabinowitz was depicted as a 
tired, elderly Labor Alignment hack who had held the post for 
four years. He was also identified with the hegemonic ruling 
party which now, after the Yom Kippur War, was being battered 
for its blundering conduct in that traumatic conflict, in addition 
to earlier criticism on various grounds. These factors together 
toppled the Labor government at Tel Aviv City Hall—a large 
municipality with a strong financial base, the control of which 
was important to both political blocs that had taken shape in 
those years. The electoral upset at the polls was followed three 
and a half years later by the famous upheaval that brought the 
Likud to national power in May 1977. Was the electoral reversal 
in Tel Aviv a portent for the Labor Party?

DOES THE ISRAELI PUBLIC REALLY WANT TO KNOW ABOUT ITS 
LEADERS’ STATE OF HEALTH? / Dana Raviv and Yehiel Limor
In March 2018, it was reported that Prime Minister Benjamin 
Netanyahu had been hospitalized for tests after having developed 
a high fever. He was discharged a day or so later, but the public 
was not given full information about why he had been taken 
to hospital or why he had been released.

Is the public entitled to be informed about its leaders’ state 
of health, or are politicians ordinary individuals who, like all 
others, are entitled to privacy in their personal lives, even when 
their health is at issue?

This question, which has commanded public and media 
concern in Western countries in recent decades, has been 
increasingly highlighted in the past few years as technological 
innovations and social networks challenge old and entrenched 
perceptions of privacy. While the question of “the right to know” 
in the context of leaders’ illnesses and health problems has been 
discussed in the past, mainly with reference to media coverage 

of specific cases, the uniqueness of this article lies not in its 
focus on media coverage but in its broad perspective, based on 
a series of successive studies over a ten-year period—in 2006, 
2009, and 2016—on the public’s attitudes toward the matter.

The findings show, generally, that in the period 2006–2016 the 
public attributed increasing importance to the “right to know” 
as it pertains to politicians’ personal lives—thus signifying 
erosion in politicians’ “right to privacy”. This was the case 
in matters such as extramarital affairs, sexual relations with 
female subordinates, non-standard sexual relations, homosexual 
relations, and children born out of wedlock. Conversely, where 
leaders’ and politicians’ health was concerned, the findings 
demonstrate, during the years of the study, a slight decrease 
in the public’s interest in the “right to know,” coupled with 
stronger preference for politicians’ entitlement to privacy.

8e



קשר מס' 52, חורף 2019

CRIME REPORTAGE IN ISRAEL’S DAILY NEWSPAPERS 
 / Alina Korn
This study examines crime reportage in Israel’s four largest 
Hebrew-language newspapers—Yedioth Ahronoth, Ma’ariv, 
Israel Hayom, and Ha’aretz—during a one-month period, 
November 2008. I looked for similarities and differences among 
these papers and asked whether the three “tabloids” were distinct 
from the one “quality” newspaper in the extent of their crime 
reportage and types of misdeeds covered. The findings point 
to a similar pattern of crime reportage in all the papers, with 
minor variances between the “quality” vehicle, Ha’aretz, and 
two of the tabloids, Yedioth Ahronoth and Ma’ariv. Although 
defined as a tabloid, Israel Hayom differed from the two true 

tabloids, displaying a pattern similar to that of Ha’aretz. Violent 
crimes and murder were given strong emphasis in Ha’aretz 
(the “quality” paper), as well as in the others. The share of 
reportage on sex crimes, in contrast, was lower in Ha’aretz 
and Israel Hayom than in Yedioth Ahronoth and Ma’ariv. It 
was also found, much as in other studies, that violent crime 
figured disproportionately in the news reportage of all of the 
newspapers, whereas “conventional” property crimes were 
underreported relative to their frequency in the official crime 
statistics.

“MAKING HISTORY”—PODCAST CONSUMPTION PATTERNS IN 
ISRAEL / Tal Laor
The internet has allowed radiophonics and vocal content to 
branch out in additional directions, one of which is the podcast, 
an audio file that can be consumed online at request. This study 
examines, for the first time, the consumption patterns of podcast 
listeners in Israel by means of an online survey and semi-
structured, in-depth interviews among listeners to a talk titled 
“Making History”—the country’s most listened-to podcast. It 
was found that podcast consumption patterns usually resemble 
those typical of radio, that is, secondary listening, mostly while 
driving. Furthermore, podcast consumption is higher among 
men, young adults, the well educated, and persons of high 
income than among others; this accords with the theory of 
digital gaps in the adoption of technologies. A large share of 
listeners works in high-tech, and listening to podcasts satisfies 
their need for knowledge. The podcast is often circulated by 
word of mouth—recommendations from friends—making it 
appear to be a social element. The results of the study show 

that listeners appreciate and enjoy the podcast, considering it 
a complement to the acquisition and enrichment of knowledge 
as a hobby and a way to meet additional needs. Thus, our study 
corresponds to the uses-and-gratification school. Listeners attest 
to a strong connection with, trust in, and appreciation of the 
creators of the podcast. Accordingly, they treat its sponsorships 
and advertisements tolerantly, with understanding and approval 
of the source of income and livelihood that the podcast provides.

It is assumed that the supply of podcasts will grow in number 
and content, and that consumption of this product will continue 
to trend upward among its target audience, due to the need to 
acquire quality knowledge and the technological infrastructure 
that makes it possible. However, if and when the content of 
podcasts grows in popularity and is aimed at a broader common 
denominator, additional audiences may be exposed to these 
media and their consumption will expand.

9e


